Boek: 15

Boek: 15

15 praktijkverhalen over kennismanagement

oorganisaties zitten van nature vol authentieke, informele verhalen die een waardevolle inkijk geven in de manier waarop er met kennis wordt omgegaan. Dit boek bestaat uit een collectie van vijftien van die verhalen. Zij geven een een beeld van de ervaringen, successen, uitdagingen, dilemma’s en trends van kennismanagement in de praktijk van: Allen & Overy, Deloitte, Gemeente Amsterdam, Getronics Consulting, GGZ Delfland, ICIMOD, ING, Kennisland, KPMG Meijburg, McKinsey, ministerie van Financiën, Politieacademie, Shell, Strukton Civiel en Winkwaves.

Voor dit boek Is expliciet gekozen voor de persoonlijke verhalen, omdat die verbinden, betekenis en context geven, inspireren, in beweging brengen en concreet kunnen maken wat abstract is – óók datgene wat nogal eens ongrijpbaar blijft, zoals organisatiecultuur en gedrag.

De vijftien verhalen laten een mix laten zien van benaderingen en vertellen over sociale, organisatorische en technologische aspecten: over cultuur, mensen, middelen, processen, instrumenten en ICT tools.

hhet is een boek, zoals Mathieu Weggeman (Hoogleraar organisatiekunde aan de TU Eindhoven) in zijn voorwoord zegt:

“Voor iedereen die nieuwsgierig is naar hoe andere organisaties kennismanagement ‘doen’… Het maakt je wijzer, het inspireert en voor je het weet, ben je er zelf mee aan de gang.”

De derde druk is inmiddels ook uitverkocht, maar het boek is nog wel verkrijgbaar als e-book.

1e druk
2e druk
3e druk
E-boek – oneindig ;-)

Recensies

“Er zijn vele boeken volgeschreven over wat kennis is, over de theorie van kennismanagement en de implementatie ervan . (…) Over de praktijk van kennismanagement is echter heel weinig geschreven. En daarom is dit een bijzonder boek. The proof of the pudding is in the eating. Je kunt wel ideeën hebben over wat kennismanagement vermag, maar alleen door het te doen, ervaar je wat het is; hoe het je helpt en waar het geen oplossing voor biedt. Theorieën bewijzen hun waarde nergens anders dan in de praktijk.

In dit boek zijn vijftien verhalen over ‘kennismanagement in de praktijk’ bijeen gebracht. Persoonlijke verhalen, los van theorieën, stappenschema’s en voorgeschreven protocollen.Gewoon hoe het werkende weg is gegaan. Het zijn geen snelle momentopnamen, maar kleine geschiedenissen van de worstelingen met kennismanagement. Het gaat over onverwachte tegenslagen en geweldige successen. Het zijn de verhalen achter de cases die zo klinisch beschreven worden in de tekstboeken. Verhalen die velen van ons anders nooit te horen hadden gekregen. Daarin ligt de grote waarde van dit empirische boek.”

Mathieu Weggeman – Hoogleraar organisatiekunde aan de TU Eindhoven

“De auteurs schetsen hoe verschillende bedrijven (waaronder Shell en Strukton Civiel) omgaan met kennis. De publicatie laat diepgaande theoretische verhandelingen achterwege. Het is vooral een boek over cultuur, mensen, middelen, processen, instrumenten en ICT tools. Iedere manager of ondernemer die inspiratie zoekt op het gebied van kennismanagement doet er goed aan het boek te lezen.”

Vakblad Industrial Maintenance.

“Een kleurrijke aanvulling op uw theoretische boekenkast! ” Recensie.

Carla Verwijs – kennismanagement specialist bij Research In Motion Limited (RIM).

 “Eindelijk een boek over kennismanagement waar het praktische aspect centraal staat. Tussen de vele theoretische boeken over kennismanagement is dit een goed toegankelijk en vlot geschreven boek over de praktische toepassingen van kennismanagement.” Recensie

Margo Blikman| Gouda

Al met al een duidelijk boek over kennismanagement. Het is een aanrader voor iedereen die geïnteresseerd is in kennismanagement. Lezen dus!” Recensie

Wing-Yi Wong

“Het boek 15 verhalen over kennismanagement een toegankelijk boek, zowel voor ervaren kenniswerkers binnen organisaties, als de wat minder bekenden met het begrip kennismanagement. Al met al dus een uniek, toegankelijk en inspirerend boek!” Recensie

Christiaan Hesselink

“Het boek is een aanrader voor een ieder die geïnteresseerd is hoe er met kennis in bedrijven wordt omgegaan. De lezer zal gemotiveerd en geïnspireerd raken. Bewust of onbewust zal de lezer zelf aan de slag gaan met kennismanagement.” Recensie

G.J. (Cowabunga)