Is grondlegger van Plan B. (Cum Laude) afgestudeerd in informatiemanagement. Auteur van de boeken ’15 praktijkverhalen over kennismanagement’ en Factor K. How to Make knowledge work.
Schreef onlangs het boek BAM! en is daar trots op. En maakte De Klooi Galerie openbaar.
Dat lijkt misschien veelzijdig. Maar het is ook best logisch. Lees maar.
The greatest danger in times of turbulence is not the turbulence;
Peter Drucker
it is to act with yesterday’s logic.
Aantal jaren zelfstandig (2007)
Aantal opdrachten.
Aantal opdrachtgevers.
Aantal geschreven boeken.
Bekijk hier mijn portfolio met een weergave van uitgevoerde opdrachten en opdrachtgevers.
Ik schrijf. Ik hou van schrijven.
Mijn eerste twee boeken gaan over kennismanagement, twee boeken zijn in opdracht geschreven – als ghostwriter en mijn laatste boek is autobiografisch: BAM! Voor iedereen die geconfronteerd wordt met onvermijdelijkheden en beperkingen. Voor iedereen dus eigenlijk;)
Shop de boeken rechtstreeks hier bij mij
of lees eerst meer ⇓
∼Mathieu Weggeman.
Factor K geeft inzicht in hoe kennis werkt, biedt een Framework met 12 bouwblokken waarmee je je kennisvraagstuk en oplossingen op een overzichtelijke en visuele manier in kaart brengt, 1 route die je kunt volgen om je vraagstuk aan te pakken én 14 concrete tools die je helpen om een krachtige kennisorganisatie te realiseren; een organisatie waarin kennis ontwikkeld, gedeeld, geborgd, en vooral ook gebruikt wordt.
Voor organisaties waar mensen en kennis het succes bepalen is kennis een van de meest belangrijke en kwetsbare ‘assets’. Want wat als…
Verspilde tijd en geld, kwaliteitsverlies, achterlopen,het wiel wordt weer eens opnieuw uitgevonden, fouten worden herhaald,
frustratie, verminderd werkplezier…
allemaal gevolgen van het niet optimaal inzetten van de factor kennis.
Zonde.
Op z’n minst.
Want het kan ook anders.
Efficiënter, effectiever, sneller, beter.
En leuker.
De organisaties van de toekomst zijn organisaties die in staat zijn om krachtig te sturen op de factor kennis.Maar hoe doe je dat dan? Hoe kun je kennis laten werken? Waar begin je? Wat kun je doen? Wat zijn de mogelijkheden? Wat zijn de valkuilen? Hoe doen anderen het?
Factor K geeft inzicht in hoe kennis werkt, biedt een Framework met 12 bouwblokken waarmee je je kennisvraagstuk en oplossingen op een overzichtelijke en visuele manier in kaart brengt, 1 route die je kunt volgen om je vraagstuk aan te pakken én 14 concrete tools die je helpen om een krachtige kennisorganisatie te realiseren; een organisatie waarin kennis ontwikkeld, gedeeld, geborgd, en vooral ook gebruikt wordt.
Dit boek is interessant voor iedereen die meer wil weten over het inzetten van de productiefactor kennis en/of er concreet mee aan de slag wil.
Je kunt hier rechtstreeks een gesigneerd exemplaar bestellen.
“Daphne’s eerdere boek, “15 praktijkverhalen over kennismanagement” vond ik verrassend toepasselijk voor de dagelijkse organisatiepraktijk en met “Factor K” heeft ze die relevantie nog overtroffen. Het is een prachtig boek, zowel naar inhoud als vorm en is geschreven in heldere taal, met herkenbare voorbeelden door iemand die weet hoe het op de vloer van onze kennisintensieve organisaties toegaat. Geen hoogdravend kennis-gefilosofeer maar down to earth gericht op wat helpt en werkt in de praktijk.
“Factor K” neemt je bij de hand en laat je slim denken en handig doen. Lezen dus, en aan de gang er mee. Niets zo praktisch als een goed boek!”
– Mathieu Weggeman. Hoogleraar organisatiekunde aan de TU/e, bestuursadviseur en toezichthouder.
“Dit werk biedt een helder framework voor het van de grond krijgen van kennismanagement in welke organisatie dan ook. Bij het lezen ervan voel je je als de gestructureerde bouwer aan een lerende organisatie.”
– Lees hier het hele artikel op Binnenlands Bestuur: Factor K in overheidsland.
“Factor K is een aanrader voor wie met kennismanagement aan de slag wil. Depassé heeft veel ervaring opgedaan met kennismanagement in verschillende organisaties en deelt haar expertise in een vlotte stijl. ‘Write the book you want to read’, schrijft Depassé in het voorwoord. Factor K is niet alleen een boek geworden dat ze zelf wil lezen, maar ik ook en ik raad anderen aan dit ook te doen!” Lees hier de volledige recensie op Managementboek.nl.
– Carla Verwijs. Managementconsultant met een specialisatie in kennismanagement.
“Factor K, ‘how to make knowledge work’ is ook voor kennisspecialisten met veel ervaring een must read! Door in deel 1 de theoretische kapstok te beschrijven met voldoende verdieping én de concrete toepassing in de praktijk met uitgewerkte werkvormen en tips in deel 2, is dit boek echt de moeite waard. Ik ga het gelijk inzetten om ons team nog beter en scherper te kunnen laten adviseren en acteren in bestaande opdrachten.
Daarnaast ziet het er tof uit! Je ziet dat het met zorg en aandacht is samengesteld en gemaakt. Kortom een prachtig boek waardoor je geïnspireerd wordt én gelijk zin hebt om aan de slag te gaan!”
– Steffi Waslander. Opleidingsadviseur I Business Development I Salesmanager
“Factor K, ‘how to make knowledge work’ is een aanrader voor iedereen die zich in een kennisintensieve omgeving beweegt. In dit boek laat Daphne je op een toegankelijke manier ervaren hoe je kennis in een organisatie kunt activeren en onderhouden. Het achterliggende framework illustreert de uitgebreide ervaring van de schrijfster en bevat relevante aandachtsgebieden, daar waar het gaat om kennis optimaal benutten en kennisongelukken voorkomen. Een benadering die aanspoort tot actie!”
– Stan Dieteren. Business Excellence Officer. PNA
“In november 2017 schreef ik dat ik al een tijd niet meer iets vernieuwends over kennismanagement had gelezen. Dat is nu over. Het nieuwe boek van Daphne Depassé over “Factor K” maakt indruk op mij. Dit lijkt me de derde golf van kennismanagement in Nederland.”
– Dr. Paul van den Brink MBA. Adviseur Kennismanagement
“Factor K is een prachtig vormgegeven boek en zeer interessant om te lezen én te gebruiken. Daphne legt de bouwblokken van het Factor K Framework haarfijn uit en ondersteunt het framework met een 15-tal praktisch inzetbare tools. De handvatten die het boek biedt, dringen door tot de ware kern van kennismanagement: de mens. De herkenbaarheid vanuit mijn praktijk is bijzonder groot; daarom vind ik het een échte aanrader voor iedereen die praktisch aan de slag wil met het inzetten van kennis.”
– Dominiek Geense. Senior Kennismanagement ontwerper bij Eluxis
“Factor K, ‘how to make knowledge work’ is een super praktisch boek. Als trainer/facilitator in de onderwijswereld waar heel veel kennis aanwezig is, heb ik vooral de tools achterin het boek gebruikt. Het is ook een fijn los boekje dat je makkelijk kan gebruiken.
De tool Issue Mapping heb ik ingezet om met medewerkers in gesprek te gaan om inzicht te krijgen in het probleem dat er speelde tussen 2 staf afdelingen. Ze waren niet gewend om te tekenen, maar het hielp enorm om zelf hun eigen knelpunten visueel te maken. Op deze manier heb ik de training ingezet. Ook interessant om te terug te lezen bij de Lessons Learned dat als men elkaar niet kent en geen vertrouwen heeft in mekaar dat kennis delen dan ook een enorm knelpunt is. Start is om elkaar te leren kennen, en vooral de gemeenschappelijke delers bij elkaar te vinden!
Daphne schrijft op een prettige en leesbare manier. Dit boek is voor mij lekker bruikbaar. Ik raad het iedereen aan die tools nodig heeft om met kennis aan de slag te gaan.”
– Katja Pasman. Education Innovator – Facilitator & Designer Creative Learning Spaces – Trainer – Toekomst van onderwijs.
“Een heerlijk boek, lekker praktisch en overzichtelijk. Een slim doeboek! Aanrader voor de professional die met kennis werkt.”
– Boyd Hendriks. Managing director Informatieland®, docent internationale Minor Knowledge Sharing & Web 3.0 aan de Hogeschool van Amsterdam
“Informatief en verfrissend in zowel het format als de kijk op kennis. Een boek met handvatten die ik dagelijks inzet in de wereld van de techniek. Succes is er al mee verkregen dus bedankt.”
– René Schuurman. Contractbeheerder.
“Een zeer bruikbaar magnum opus van Daphne Depassé. Wow! Verhelderend en toepasbaar!”
– Melissa Schouman. Programmamanager leren, ontwikkelen, innoveren bij de Amsterdamse School.
“Een prachtig boek. Creatief en met zorg gemaakt en heel praktisch dat je het open neer kunt leggen. De pakkende teksten, de overzichtelijke opbouw en het taalgebruik maken het heerlijk leesbaar. Je wordt echt meegenomen in de tekst. Ik smul van dit soort boeken waarin de theorie zo duidelijk en overzichtelijk uiteen wordt gezet. Vervolgens zijn er dan ook nog eens tools om dit daadwerkelijk in de praktijk te brengen. Echt super.”
– Lenny Appel
“Uitstekend boek dat duidelijk maakt hoe belangrijk het is om in een onderneming, bedrijf goed om te gaan met aanwezige kennis. Leidinggevenden moeten niet tegenwerken als personeel geschoold wil worden. En zorg ervoor dat de nieuwe kennis wordt doorgegeven aan collega’s. Anders is het weggegooid geld. Dit boek geeft ook praktische tools. Dus mensen: stimuleer jezelf en de directie om werk te maken van het verwerven van kennis. En het delen met de anderen in het bedrijf. Maak er beleid op. Want kennis is geen onzin. Maar juist goud om een onderneming te laten slagen. En de tools worden in dit boek aangereikt.”
– Els Rademaker-Vos. Bibliothecaris HBO bij Overijsselse Bibliotheek Dienst
Het boek bestaat uit twee delen. Letterlijk. Als je het openslaat, vind je twee kleine boekjes. Een boekje waarin het Factor K Framework behandeld wordt, en een boekje waarin alle tools zijn opgenomen.
De inhoudsopgaven van de twee delen zien er als volgt uit:
(Hier in pdf.)
Het boek begint met een persoonlijk woord. Hierin staat beschreven wat je kan verwachten van het boek en waarom het is geworden zoals het is. Je kunt het voorwoord hier in pdf lezen.
Als laatste alvast een beeld van twee tools. In het boek krijg je er in totaal 14.
Met de code in het boek, kun je via deze pagina kun je de tools en hulpmiddelen gratis downloaden/printen.
Wij vinden dit zelf nogal een leuk stroomschemaatje.
Doe de test en ontdek of Factor K iets voor jou is :-)
Binnenlands Bestuur: Factor K in overheidsland.
OD/SDU magazine (Overheidsdocumentatie).
Bonus: Visual Jurgen Egges
Dit boek – gemaakt van bijzondere en kwalitatief hoogstaande materialen – is zo ontworpen dat jij het op de meest prettige manier kunt gebruiken.
Het boek is twee maal Zwitsers gebonden waardoor het plat/open kan liggen. Het ongestreken papier in het binnenwerk zorgt ervoor dat er geen hinderlijke spiegeling op het papier kan ontstaan tijdens het lezen. Het papier van de omslag is tactiel: het is zacht, aaibaar en flexibel waardoor je het wilt blijven (op)pakken. Donkergrijs ‘aaibaar’ papier met een zilveren opdruk. De omslag stimuleert om het boek te gebruiken, mee te nemen en te doorleven; met een flap die je kunt openklappen om tijdens het lezen altijd zicht te hebben op het Factor K Framework.
Aan de binnenkant heeft het boek een afwijkend ontwerp. Het bestaat – net als de letter K – uit twee delen, waardoor je eenvoudig kunt schakelen tussen de theorie en de tools. De afwerking in oranje garen is zichtbaar gelaten in het hart van het boek: de katernen vormen de bouwstenen van het boek en met deze robuuste bindwijze willen we het gevoel van actie, lef en ‘doen’ accentueren.
Kortom, bij elk detail is steeds rekening gehouden met het doel van dit boek: dat jij het gaat gebruiken. Make knowledge work.
Het maakproces:
organisaties zitten van nature vol authentieke, informele verhalen die een waardevolle inkijk geven in de manier waarop er met kennis wordt omgegaan. Dit boek bestaat uit een collectie van vijftien van die verhalen. Zij geven een een beeld van de ervaringen, successen, uitdagingen, dilemma’s en trends van kennismanagement in de praktijk van: Allen & Overy, Deloitte, Gemeente Amsterdam, Getronics Consulting, GGZ Delfland, ICIMOD, ING, Kennisland, KPMG Meijburg, McKinsey, ministerie van Financiën, Politieacademie, Shell, Strukton Civiel en Winkwaves.
Voor dit boek Is expliciet gekozen voor de persoonlijke verhalen, omdat die verbinden, betekenis en context geven, inspireren, in beweging brengen en concreet kunnen maken wat abstract is – óók datgene wat nogal eens ongrijpbaar blijft, zoals organisatiecultuur en gedrag.
De vijftien verhalen laten een mix laten zien van benaderingen en vertellen over sociale, organisatorische en technologische aspecten: over cultuur, mensen, middelen, processen, instrumenten en ICT tools.
het is een boek, zoals Mathieu Weggeman (Hoogleraar organisatiekunde aan de TU Eindhoven) in zijn voorwoord zegt:
“Voor iedereen die nieuwsgierig is naar hoe andere organisaties kennismanagement ‘doen’… Het maakt je wijzer, het inspireert en voor je het weet, ben je er zelf mee aan de gang.”
De derde druk is inmiddels ook uitverkocht, maar het boek is nog wel verkrijgbaar als e-book.
“Er zijn vele boeken volgeschreven over wat kennis is, over de theorie van kennismanagement en de implementatie ervan . (…) Over de praktijk van kennismanagement is echter heel weinig geschreven. En daarom is dit een bijzonder boek. The proof of the pudding is in the eating. Je kunt wel ideeën hebben over wat kennismanagement vermag, maar alleen door het te doen, ervaar je wat het is; hoe het je helpt en waar het geen oplossing voor biedt. Theorieën bewijzen hun waarde nergens anders dan in de praktijk.
In dit boek zijn vijftien verhalen over ‘kennismanagement in de praktijk’ bijeen gebracht. Persoonlijke verhalen, los van theorieën, stappenschema’s en voorgeschreven protocollen.Gewoon hoe het werkende weg is gegaan. Het zijn geen snelle momentopnamen, maar kleine geschiedenissen van de worstelingen met kennismanagement. Het gaat over onverwachte tegenslagen en geweldige successen. Het zijn de verhalen achter de cases die zo klinisch beschreven worden in de tekstboeken. Verhalen die velen van ons anders nooit te horen hadden gekregen. Daarin ligt de grote waarde van dit empirische boek.”
Mathieu Weggeman – Hoogleraar organisatiekunde aan de TU Eindhoven
“De auteurs schetsen hoe verschillende bedrijven (waaronder Shell en Strukton Civiel) omgaan met kennis. De publicatie laat diepgaande theoretische verhandelingen achterwege. Het is vooral een boek over cultuur, mensen, middelen, processen, instrumenten en ICT tools. Iedere manager of ondernemer die inspiratie zoekt op het gebied van kennismanagement doet er goed aan het boek te lezen.”
Vakblad Industrial Maintenance.
“Een kleurrijke aanvulling op uw theoretische boekenkast! ” Recensie.
Carla Verwijs – kennismanagement specialist bij Research In Motion Limited (RIM).
“Eindelijk een boek over kennismanagement waar het praktische aspect centraal staat. Tussen de vele theoretische boeken over kennismanagement is dit een goed toegankelijk en vlot geschreven boek over de praktische toepassingen van kennismanagement.” Recensie
Al met al een duidelijk boek over kennismanagement. Het is een aanrader voor iedereen die geïnteresseerd is in kennismanagement. Lezen dus!” Recensie
Wing-Yi Wong
“Het boek 15 verhalen over kennismanagement een toegankelijk boek, zowel voor ervaren kenniswerkers binnen organisaties, als de wat minder bekenden met het begrip kennismanagement. Al met al dus een uniek, toegankelijk en inspirerend boek!” Recensie
Christiaan Hesselink
“Het boek is een aanrader voor een ieder die geïnteresseerd is hoe er met kennis in bedrijven wordt omgegaan. De lezer zal gemotiveerd en geïnspireerd raken. Bewust of onbewust zal de lezer zelf aan de slag gaan met kennismanagement.” Recensie
G.J. (Cowabunga)
Een eigen podcast? Naast mijn eigen podcastserie [In gesprek met], maak ik ook podcasts in opdracht. Advies, format design, begeleiding bij het ontwerp- en creatie proces, productie, montage en/of distributie. En desgewenst host ik ook voor je.
Opdrachtgevers zijn o.a.: BNR, Vodafone Business (branded), STOWA, Waterschap Drents Overijsselse Delta, de Rechtspraak, VOGIN, TriamFloat.
Zit je er ook over te denken om podcasts te (laten) creëren, maar weet je niet goed wat je kunt doen, wat de mogelijkheden zijn en wat er zoal bij komt kijken?
Meld je dan nu aan voor een gratis (online) advies gesprek. Stuur een e-mail en we maken een afspraak. Ik geef er max. 1 per week. Zolang de voorraad (lees: tijd en zin) strekt;)
Een unieke optie: een eigen [In gesprek met] podcast. Als sprekend (en veel goedkoper;) alternatief van een boek (zie ghostwriting). Een podcast met:
De mogelijkheden voor een zakelijke podcast zijn oneindig. Bijvoorbeeld een externe podcast(serie) als marketing/promotiemiddel of een interne podcast, bijvoorbeeld voor:
Een podcast kan ook ingezet worden voor/als:
Maar hier maak ik er (nóg inspirerender) beeld bij. Zie The Invisible Keynote Speaker!
You can’t stop the waves,
Jon Kabat-Zinn
but you can learn to surf