(Ghost)writing

Over ghostwriting

Jij hebt een verhaal te vertellen. Maar op een of andere manier komt het schrijven er niet van. Om wat voor reden dan ook. Misschien voelt het onderwerp nog ‘te vaag’, of is het lastig om structuur te vinden in de brei van je eigen gedachten. Misschien heb je er geen tijd voor. Of geen zin. Of kost schrijven gewoon (te) veel moeite. Hoe dan ook: het komt er niet van. Maar de wens is er om jouw verhaal te delen.

Ik ben er als jouw schrijver. Ghost of geen ghost.
Jij praat. Ik onderzoek, structureer, schrijf en maak er aansprekend verhaal van.
Jouw verhaal, in de taal die bij jou past.
Desgewenst uitgegeven onder jouw naam. Geheimhouding gegarandeerd.

Een boek, een boekje, een artikel, een paper.

Het kan een heel boek zijn, maar ook een kleine(re) uitgave of een artikel. Over jou, bijvoorbeeld over jouw aanpak, jouw visie, jouw zienswijze en wat anderen daarvan kunnen leren. Of over organisatorische praktijken. Denk bijvoorbeeld aan:

  • lessons learned of best practises van bepaalde aansprekende projecten;
  • het (intern) overbrengen van een andere manier van werken;
  • het communiceren van de gewenste cultuur ‘mindset’ (zo gaan we met elkaar om);
  • een vertelling van de geschiedenis en het ontstaan van een organisatie (bijvoorbeeld om weg te geven als relatiegeschenk bij een organisatie jubileum);
  • de visie van de oprichter op de kerntaken van de organisatie;
  • het verhaal achter een (nieuwe) dienst.

Hoe het werkt

  • We komen bij elkaar en jij praat. Het hoeft geen logisch verhaal te zijn. Alle gedachten zijn welkom. Ik zorg dat het vorm krijgt. Ik interview of jij praat vrijuit. Wat jij prettig vindt.
  • Ik schrijf jouw verhaal en leg deze aan jou voor. Jij kunt aanvullen, schrappen, wijzigen, wat je maar wilt.
  • Als de definitieve tekst klaar is, maak ik het desgewenst voor je op. In magazine format bijvoorbeeld.
Love to write

Love to write

Ghost of geen ghost, ik schrijf veelal op basis van persoonlijke- en organisatieverhalen. Als tegenhanger van case-beschrijvingen of corporate stories (de extern gerichte formele verhalen).

Waarom? Omdat persoonlijke, authentieke en openhartige verhalen raken, verbinden, betekenis en context geven, inspireren en motiveren, én concreet kunnen maken wat abstract is – ook datgene wat nogal eens ongrijpbaar blijft, zoals gevoel, cultuur en gedrag. Zie bijvoorbeeld de verhalen in mijn boek 15 praktijkverhalen over kennismanagement.

Jouw verhaal de wereld in?

Dit hoeft niet veel tijd (en dus geld) te kosten. Om een beeld te geven: een gesprek van 1,5 uur kan al een artikel in magazine opmaak (met afbeeldingen) opleveren van zo’n 8 pagina’s. En dat kost mij gemiddeld ca. 1,5 dag. Dat valt best mee, toch? Het proberen waard?

Mail me en wie weet is jouw verhaal binnenkort ook beschreven – om te delen met anderen!